Klient Doświadczalny

Klient Doświadczalny
Klient Doświadczalny

wtorek, 20 listopada 2018

Design Thinking w projektowaniu doświadczeń Klienta


Myślenie projektowe w Customer Experience.

Jest wiele definicji Design Thinkingu, ale najkrócej (i praktycznie) to: rozwiązywanie problemów z punktu widzenia osób, których ten problem dotyczy, czyli wynikających z doświadczeń klienta. Najlepiej rozwiązywać te problemy w interdyscyplinarnych zespołach i wykorzystywać do tego myślenie dywergencyjne i konwergencyjne. Mówiąc prościej najpierw poszukujemy wielu rozwiązań, pomysłów i ich wariantów aby później wybrać i dostosować to jedno najlepsze.

W myśleniu projektowym najważniejsze kroki to:

  • Empatyzowanie, czyli zrozumienie potrzeb
  • Definiowanie problemu, czyli wyzwanie projektowe
  • Generowanie pomysłów, czyli prace kreatywne
  • Budowanie prototypów, czyli wizualne skonkretyzowanie
  • Testowanie, czyli informacja zwrotna od użytkownika.

Opisane etapy układają się w proces:


Zrozum --> Odkryj --> Wizualizuj --> Opiniuj


Projektować można wszystko: od przedmiotów, przez usługi, po modele biznesowe i całe organizacje. Ale ważne jest żeby Design Thinkingu nie mylić z Designem. Najtrafniej cechy i kompetencje myślenia projektowego określa funkcja"Business Designera" - miksu trzeźwego podejścia biznesowego i kreacji.

Jakich umiejętności wymaga się od Business Designera/Design Thinkera?
W pracy metodą design thinking przydają się cechy i umiejętności tak oczywiste jak: kreatywność i  myślenie kreatywne czy analityczne, ale równie ważna jest empatia i przyjmowanie punktu widzenia odbiorców, a do tego myślenie krytyczne, ciekawość i optymizm oraz praca zespołowa.

Kolebką Design Thinking jest Uniwersytet Stanforda i działająca tam instytut d.school.
W d.school uczy się 8 podstawowych umiejętności:

  1. poruszania się w niejednoznaczności,
  2. uczenia się od innych,
  3. syntetyzowania,
  4. eksperymentowania,
  5. konkretyzowania,
  6. prototypowania,
  7. komunikowania,
  8. zarządzania projektowego.
W projektowaniu doświadczeń doskonale znajdą zastosowanie wszystkie powyższe umiejętności, więc wszystkich działających w obszarze Customer Experience namawiam do stosowania praktyk Design Thinking w swojej pracy, jeżeli jeszcze tego nie zrobiliście:)






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz